Treceți la conținutul principal

Dezvoltarea simțului stereognostic

În primii ani când copiii își creează propria percepție a realității trebuie să considerăm esențială dezvoltarea senzorială. 

Este necesar ca importanța ei să se ridice la același nivel ca dezvoltarea fizică sau intelectuală.





Maria Montessori a numit copilul ca fiind un explorator senzorial căci cu ajutorul celor cinci simțuri: tactil, vizual, auditiv, olfactiv și gustativ, el învață despre realitatea mediului care îl înconjoară.

Știm cu toții că stimulii tactili există la nivelul întregului corp, însă cel mai adesea mâinile sunt folosite în activitățile senzoriale. Mai exact, vârful degetelor și de aceea este de preferat ca înainte de orice activitate stereognostică propusă copilului, acesta să-și sensibilizeze vârful degetelor spălând mâinile cu o periuță de unghii sau cu o piatră ponce fină.

Când vorbim despre simțul stereognostic nu ne referim doar la recunoașterea calității suprafețelor, adică apru sau neted, ci și la formă iar aceasta din urmă este identificată cu ajutorul mișcării ce pune în funcțiune musculatura. 

Deci, atingerea și mișcarea stau la baza dezvoltării simțului stereognostic ce antrenează, susține și formează un fundament în dezvoltarea intelectuală.





Ne aflăm în ultima lună a toamnei, iar nucile, castanele sau prunele pot fi ușor de procurat pentru a oferi copiilor activități senzoriale. I-am propus puștiului o activitate ce implică doi pumni de nuci și sâmburi. Nimic mai simplu de pus în practică.

Materiale necesare: eu am folosit nuci românești în coajă, sâmburi de prune și sâmburi de piersici.

Scopul activității: să recunoască și să sorteze fără să vadă.

Am folosit câte 5 - 6 bucăți din fiecare, dar dacă aveți un copil ce știți că încă nu are foarte mare răbdare să facă această activitate îi puteți oferi căte 3 bucăți din cele 3 tipuri de obiecte. Astfel, când va încheia activitatea va avea și satisfacția lucrului finalizat.



Cu siguranță această activitate poate fi extinsă pe o perioadă mai lungă de timp jonglând cu diversitatea obiectelor implicate și stimulând tot o dată curiozitatea și interesul copilului.

Obiectele din materiale naturale oferă o experiență senzorială plăcută iar dacă în urma observării  copilului concluzionați că cel mic se descurcă foarte bine în sortarea obiectelor implicate, puteți stabili un grad mai mare de dificultate în recunoașterea acestora.

De exemplu, puteți alege obiecte asemănătoare ca formă: nasturii din lemn și feliile din crengi de copac, ambele având formă de disc, sau mărgele de lemn și ghinde sculptate în lemn sau nuci și castane, toate patru fiind sferice. 


Pe lângă toate acestea menționate mai sus puteți dezvolta și limbajul, aducând în discuție formele geometrice: cub, sferă, disc sau ovoid dacă descoperiți o nucă ce seamănă cu un ou.

Cu siguranță cu toții avem în casă tot felul de obiecte ce pot fi incluse în această activitate menită dezvoltării simțului stereognostic. Mult spor!

Comentarii