Treceți la conținutul principal

MUZEUL ALFABETULUI de la A la Z

A venit momentul să vă prezint un tutorial inedit, atât prin scopul pe care îl are dar și prin etapele realizării lui. Cum să construiești un muzeu, adică MUZEUL ALFABETULUI într-un an de zile. Haha... sună atât de haios pentru o activitate, nu-i așa?



Pe departe aceasta a fost activitatea cu cel mai mare timp de execuție din viața noastră, având nevoie de nici mai mult, nici mai puțin de 365 de zile pentru a ajunge la forma actuală.

Am început construcția muzeului în august 2020 când puștiul avea 5 ani și 5 luni și iată că augustul lui 2021 ne-a oferit finalizarea proiectului. Yuhuuuu! 

Ce bucurie! Ce satisfacție!

Se pare că în luna august 2020 se afla în perioada senzorială cu interes maxim pentru citit iar activitățile ce presupuneau pregătirea pentru scriere, cu desenat, colorat, transcriere sau chiar scrisul propriu zis, le ignora total.

M-am gândit că dacă voi crea o poveste sau un joc interesant o să fie atras să exerseze. Așa a început să ia naștere MUZEUL ALFABETULUI de la A la Z. 

Inspirați de arhitectura Ateneului Român din București am început să decupăm elementele din carton reciclat, să desenăm și să lipim coloane din carton ondulat. Urma să expunem în muzeu obiecte ce încep cu fiecare literă a alfabetului iar pentru aceste exponate el trebuia să scrie numele pe etichete.

Toate bune și frumoase în etapa construcției (august 2020). 



După ce a "decorat" fațada muzeului, de altfel un foarte bun exercițiu de trasare pe contur, eu am lipit coloanele de la intrare urmând să începem popularea acestuia cu exponate. În mare parte alesesem împreună figurinele din cutia alfabetului mobil pe care am folosit-o în diferite activități pentru învățarea literelor. Și această selecție s-a dovedit un foarte bun execițiu de a identifica prima literă a fiecărui cuvânt.


Dacă teoria este cum este, sigur practica ne omoară. :))
A scris doar 5 cuvinte (yoyo, porc, roată, tort și zar) pentru obiectele ce încep cu literele y, r, p, t și z. Imediat după aceste câteva cuvinte a ridicat în fața mea un zid enorm cu "- GATA!" și oricât am încercat eu timp de un an de zile să înfrumusețez povestea muzeului, nu s-a lăsat înduplecat să continuăm proiectul.
Etichetele pentru scriere și dispay-ul pentru birou sunt tipărite din broșura Alfabetului cursiv al limbii române, adică cea de aici.


Timp de 360 de zile am mutat acest carton cu fațada muzeului finalizată, ba pe un balcon, ba pe celălalt, ba sub pat, ba pe dulap... nu m-a îndurat sufletul să-l arunc și tare bine am făcut căci în urmă cu două saptămâni s-a produs minunea. Nici eu nu știu exact ce m-a lovit când l-am întrebat sec într-o după amiază: 

"- Vrei să finalizăm MUZEUL ALFABETULUI?" iar urechile mele au auzit cel mai frumos și cristalin: DA. :))))

Iată cum ies la suprafață perioadele senzoriale potrivite nevoilor lui și cine știe cel mai bine acest lucru, dacă nu chiar el?

Voi prezenta în continuare imagini cu etapele proiectului executate anul acesta, adică în august 2021 am completat interiorul muzeului cu o scară ce duce la etajul superior iar Adrian a scris și a adăugat toate exponatele obiectelor ce încep cu restul literelor alfabetului.

Este evidentă îmbunătățirea remarcând singur diferența între cele 5 cuvinte scrise în urmă cu un an și cele scrise acum. Cât de frumos poate fi să te evaluezi corect și să te apreciezi singur.




În final, totul a ieșit atât de frumos încât trei zile am făcut jocuri de rol ce au presupus vizite la muzeu.
Am folosit omuleții lego friends ce s-au potrivit de minune cu intrarea muzeului și au putut veni în vizită toată ziua bună ziua.




În momentul inaugurării, la ora deschiderii s-a făcut "o coadă de nedescris" (îl citez pe puști) iar parcarea rezervată vizitatorilor devenise ne încăpătoare.





Am creat chiar și un scenariu demn de o carte polițistă, un exponat important (arcul unui pix) a fost furat și angajații muzeului alături de vizitatori și poliție au fost implicați în rezolvarea cazului pentru prinderea hoțului.
Finalul fericit al acestui scenariu, în care exponatul a revenit la muzeu, s-a lăsat cu înghețată din lego pentru toată lumea.



Mă bucur că într-un final acest proiect s-a dovedit a fi un adevărat succes deși finalizarea lui a durat mult, muuult peste așteptările mele iar recordul cuvintelor scrise de data aceasta de el, a fost depășit.

Ce am dorit să obțin în urma acestei activități? 
O experiență a scrisului, plăcută, distractivă și memorabilă pentru el și să ajungă la fel ca cititul o imensă plăcere cu o dorință ce vine mereu din interiorul lui în descoperirea lumii magice a cărților.

În speranța că v-am făcut poftă de joacă și v-am inspirat pentru crearea unor activități educative și distractive în același timp, vă doresc spor la... SCRIS!

Cu drag,

Comentarii