Treceți la conținutul principal

Concentrarea

Concentrarea... elementul esential in orice activitate!
Chiar daca este vorba de o activitate tip Montessori sau nu, este evident cat de importanta e pentru orice individ, indiferent de domeniul in care activeaza.
Puterea de concentrare a unui copil in timpul unei activitati este incredibila, mai ales daca se afla in aria lui de interes. 
De aceea este foarte important sa o cladim, sa o crestem, sa o dezvoltam cat sunt inca mici si invata sa adauge cate o secunda, un minut sau chair zeci de minute atunci cand sunt absorbiti si implicati total in ceea ce fac.

"Nu intrerupe niciodata un copil atunci cand lucreaza!" 
Vreau sa va prezint un exemplu simplu care m-a uimit si trebuie sa recunosc ca inca sunt socata de puterea de concentrare de care pot da dovada cei mici. 
Citisem in cartile Mariei Montessori tot felul de exemple prezentate de ea, de puterea de concentrare a unui copil care este implicat in ceea ce lucreaza, dar parca este altceva cand vezi cu ochii tai, nu?

Exemplul pe care doresc sa-l mentionez a fost initiat chiar de catre pustiul nostru, cand avea doi ani si doua saptamani si stateam impreuna la masuta lui desenand cu niste creioane cerate.
Tin foarte bine minte momentul cand s-a intamplat pentru ca bunica era in vizita la noi si statea inca jos pe covor pentru ca avusesera o repriza de joaca, in care implicasera multe masinute. Apoi, pustiul s-a asezat la masa pentru a desena.

Cum a inceput?
Pur si simplu a zarit o eticheta putin dezlipita la un capat al unui creion cerat rupt. In timp ce se straduia sa o desprinda si sa o scoata complet de pe creion, bunica a incercat sa-l intrerupa sa nu faca acest lucru.
Am intervenit si i-am facut semn bunicii sa il lase sa vedem ce are in plan pustiul.

Si la urma urmei ce as fi putut castiga daca nu il lasam sa dezlipeasca etichetele? As fi avut in continuare niste creioane cerate cu etichete. Pe cand asa, iata ce am obtinut: a dezlipit eticheta acelui creion si apoi a trecut la altul, si altul si tot asa timp de 40 si ceva de minute.
Da! Ati citit bine: mai mult de 40 de minute in care parca nu vedea si nu auzea nimic din ce era in jurul lui!
Cand a terminat, nu va pot descrie satisfactia de pe chipul lui si bucuria ca a reusit sa termine "o misiune" pe care si-o stabilise singur.

In tot acest timp eu si bunica nu vorbeam, nu ne miscam, parca nici nu respiram. Ambele ne uitam fascinate la el cat este de concentrat si implicat in ceea ce face.

Stiu ca la un moment dat m-am ridicat incet de pe scaun si am fost sa-i aduc un recipient in care sa puna hartiile rupte ale etichetelor. Nu am vorbit absolut deloc, ci cu gesturi lente am adunat acele cateva bucatele de resturi mici de hartie ce se aflau pe masa si le-am pus incet in bolul de sticla.
M-a observat, a inregistrat gestul meu si si-a continuat activitatea, dar de data aceasta punand el hartiile rupte in recipient.
Nu a fost nevoie sa-l intrerup vorbindu-i, intervenind ca sa-i atrag atentia si sa-i explic sa puna resturile de hartie in bol.

Clasele Montessori sunt grupate pe categorii de varsta 0-3 si 3-6 ani, si nu degeaba aceasta femeie geniu a facut aceasta incadrare, pentru ca un copil de 3 ani in timp ce lucreaza cu anumite activitati, observa si ceea ce lucreaza copiii mai mari. El invata nu doar din propriile experiente ci si observand copiii care au un nivel de dezvoltare mult mai avansat, cei care sunt in jurul sau.
Cam asa cred ca am fost eu pentru el cand am adus bolul si am facut gesturile lente punand resturile de hartie in recipient. A fost precum o lectie de prezentare a activitatii.

Dupa un timp mi-am permis sa iau aparatul foto si sa capturez cateva cadre cu el in actiune. De data aceasta nici nu m-a bagat in seama.

Ah, concentrarea... atat de importanta pentru noi toti!





Anul trecut am aflat un lucru care m-a surprins foarte mult, si anume ca un copil ce a fost deconcentrat (din diverse motive) ar avea nevoie cam de o saptamana sa revina la nivelul de concentrare la care ajunsese in momentul intreruperii.

Concluzia: nu interveniti in timp ce copilul coloreaza pe langa modelul prestabilit, nu interveniti cand copilul picteaza cu prea multa apa, sau cand copilul apasa prea tare pe carioca. Mai bine va ganditi cand si cum sa ii pregatiti o noua prezentare cum sa foloseasca acele materiale.
In felul acesta nu simte ca a facut o greseala sau ca a fost corectat.

Spor la crescut concentrarea!

Comentarii