25 mai 2020

Introducere in Geografie

Pentru a indragi o anumita materie, este clar ca in primul rand trebuie sa o intelegi si apoi sa iti doresti sa inveti si sa descoperi din ce in ce mai mult din ceea ce iti ofera.

Cei care sunt familiarizati cu pedagogia Montessori stiu ca in perioada 0-6 ani copiii exploreaza foarte mult si mare parte din activitatea lor de invatare este senzoriala .
Materialele si prezentarile concepute de dr. Maria Montessori si colaboratorii sai au fost atat de bine gandite incat au o continuitate, o logica si o abordare foarte frumoasa si usor de inteles de catre cei mici, pentru ca pornesc din concret si abia apoi ajung in abstract.

La fel si in cazul geografiei, unui copil ii va fi dificil sa inteleaga cand ii predai o lectie doar spunandu-i o definitie din dex, ci ar fi de preferat sa vii cu obiecte concrete ce pot fi atinse, descoperite, asociate si inmagazinate intr-o ordine pe care o poate intelege.
Chiar daca nu stie sa citeasca el va retine si va asocia vizual cuvintele etichetelor din cadrul fiecarei activitati, astfel prima tava prezentata despre geografie: ce este si cu ce se ocupa, ce unelte/instrumente ne ajuta sa studiem pamantul, atat in trecut cat si evolutia acestuia, oamenii, locurile, cultura.
Pe tava puteti pune: o harta, un borcan cu pamant, o lupa, o busola sau alte obiecte reprezentative pentru geografie.

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie,

Noi am vorbit si despre harti, ca ne ajuta sa vedem intr-o imagine locuri din realitate, suprafete ale Pamantului dar mult mai mici.
I-am aratat cum sa realizeze harta obiectelor de pe o tava apoi ne-am jucat nitel cum sa gaseasca nordul cu ajutorul busolei, am realizat o harta pentru a descoperi ceva in camera, un fel de harta a comorilor urmand sa o interpreteze pentru a ajunge sa afle ce este ascuns.

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie,

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie,

Activitatea "Pamant - Apa - Aer" in prima etapa, cea a concretului a fost reprezentata de 3 borcane astfel: apa nitel colorata intr-un borcan, cel de-al doilea borcan a fost gol pentru reprezentarea aerului iar in cel de-al treile am pus putin pamant luat din gradina.

Ce am dorit cu aceasta activitate?
Sa inteleaga ca planeta pe care noi locuim, adica Pamantul este format din apa, pamant si aer.

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie,

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa


Etapa urmatoare a fost prezentarea abstracta a celor trei elemente. Identificarea imaginilor si asocierea acestora in functie de "Pamant" - "Apa" - "Aer".

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa


Cel mai interesant pentru el a fost lucrul si activitatile cu diferite figurine. Cele cu mijloacele de transport clar au fost in top. In momentul primelor prezentari, el se afla in perioada in care era extrem de fascinat de masini si cam tot ce se misca si detinea roti.

Sortarea figurinelor cu mijloace de transport in functie de modul in care oamenii le folosesc pentru a se deplasa: pamant, aer sau apa.
Pentru a-i pastra interesul mai mult timp, cand nu mai parea atras sa lucreze, schimbam figurinele.  In felul acesta aveam si activitati pe partea de limbaj, fiind cuvinte sau denumiri noi. Spre exemplu: dirijabilul incadrat la mijloc de transport aerian.

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa

activitati montessori, montessori, montessori at home, montessori home, activitati montessori geografie, activitati geografie, vixy.ro, geografie, pamant aer apa

Cu ocazia acestui articol mi-am amintit de covorasul de joaca pe care i l-am creat din fetru, tot pentru activitati de sortare.
Dar cred ca voi reveni cu o continuare a activitatilor din Geografie si am sa prezint mai multe detalii despre acest covoras in noul articol.

Numai bine,
Cecilia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...