Treceți la conținutul principal

Bucataria lui

"Ajuta-ma sa fac singur" Maria Montessori.

Incercand sa-i sustinem independenta si sa-i oferim un mediu in care sa poata invata in ritmul propriu de dezvoltare si conform dorintelor lui, am adaptat putin mediul ambiental.
In limitele spatiului avut, si cu resurse financiare minime, am incercat sa-i oferim libertate de miscare. Stiu ca s-ar fi putut mai bine, dar conditiile au fost de asa natura incat ne-au pus la incercare si imaginatia.

Nu cu mult timp in urma, va prezentam aicicamera lui, a pustiului vesel si minunat din viata noastra, iar astazi incerc sa va arat bucataria.
Bucataria este extrem de mica, iar in momentul in care am achizitionat apartamentul, nu aveam planuri pentru un copil, deci nu am gandit ca fiind un mediu prietenos pentru un copil.
Sa va dau cateva exemple pe care le-as aborda diferit in prezent:
  1. nu am prevazut o masa in bucatarie, in acel moment mancam in pat sau pe canapea cand urmaream filme la calculator (hehehe, ce vremuri...),
  2. nu am calculat ca un bebelus iti face bucataria varza cand incepe diversificarea, ca ar exista vase murdare cu tonele si ar fi utila o masina de spalat vase plus un spatiu mult mai mare si mai bine organizat pentru depozitare,
  3. in momentul renovarii apartamentului, am scos masina de spalat rufe din debara (doream mai mult spatiu pentru haine si diverse lucruri, nu pentru vase, iar ironia face ca am avut ocazia sa folosesc la maxim bucataria aceasta micuta atunci cand am pregatit cartea cu retete pentru cei mici. :)) ) ci am introdus-o intr-un dulap din bucatarie. Cred ca un sfert din spatiul de depozitare al bucatariei a fost ocupat, dar asta este viata... cand esti o pasarica libera ce zboara pe cerul albastru, vezi altfel lucrurile.

Concluzia: am adaptat ce am avut, o mini bucatarie cu zona de pregatit masa sau masuta si scaun pentru el, nici nu incapea in spatiu, dar aminte in discutie, asa ca am folosit cu mare succes un turn de invatare (LT=Learning Tower) improvizand si adaptand o scarita in 2 trepte, de la ikea.
Ce-i drept, cred ca a fost cea mai buna alegere, pentru ca i-a fost si inca ii este extrem de util acest LT.



Mereu a fost mai inalt decat media lui de varsta, ceea ce l-a ajutat mult sa elimine din frustrarile ca nu ajunge la anumite lucruri.
In prima faza, isi putea lua tacamurile din sertarul de sus, ajungand stand in picioare langa dulap. Apoi am mutat totul in sertarul din mijloc, ii este la indemana si usor sa le ia fara sa se aplece exagerat de mult peste LT.



LT sta mereu in dreptul frigiderului, slava domnului ca este congelatorul in partea de jos si nu sunt nevoita sa-l mut de fiecare data cand as fi avut nevoie sa iau ceva din frigider.
In momentul in care doreste sa spele ceva la chiuveta, sau sa ia ceva de pe dulap, il impinge.
Nu avem covor sau mocheta in bucatarie, deci a putut, inca de la inceput, sa-l impinga destul de usor pe parchet, fara a avea obstacole.



Taburetul pentru copii, initial a fost in baia mica, ulterior l-am mutat in bucatarie. De cateva luni a inceput sa refuze sa-l mai foloseasca la spalatul mainilor, zicand ca el ajunge deja la chiuveta si nu mai are nevoie de el in baie, asa ca si-a gasit un locsor in bucatarie, pentru momentele scurte si rapide cand doreste sa ia fructe din fructiera si nu necesita sa mute LT-ul.


La aragaz, nu a a umblat si nu umbla, nu a avut nici macar o tentativa de a-l aprinde. De la inceput i-am aratat si i-am explicat ce presupune focul, i-am permis sa puna mana pe lucruri calde/fierbinti sa decida singur daca merita sa atinga atunci cand iese abur.
Acest lucru nu ma face sa nu-l supraveghez mereu cand are "tleaba=treaba" in "butulie=bucatarie", mai ales ca recent a-nceput sa ceara sa vada ce este in oalele si tigaile de pe foc, si sa doreasca sa ma ajute sa amestece.



Tot recent, i-am prezentat setul ustensilelor de bucatarie, marca Opinel. Mi-l doream de foarte mult timp pentru el, mai exact de cand incepuse sa prezinte interes si sa se repeada, de fiecare data cand prindea ocazia, sa puna mana pe cutitele mele de bucatarie, si sincer tare imi era teama sa i le las la dispozitie.
Pentru ca nu reuseam in nici un chip sa dau de produsele acestea in Romania, vacanta din Grecia mi-a adus o mare satisfactie, cand la receptia hotelului au fost de acord sa faca ei comanda online, la un distribuitor tocmai din Atena. A fost cel mai frumos cadou pe care mi l-am facut in concediu. :)))

Pana in momentul in care i-am prezentat cum sa foloseasca setul, utilizase cutitul pentru a taia lucruri moi, cel din setul ikea pentru copii. iar pentru legume si fructe nitel mai tari, ustensila ondulata care necesita apasarea cu ambele maini, deci oarecum mai eliminam riscul sa-si juleasca degetele.




Ah, de mancat, mancam in sufragerie... cam de cand a inceput el autodiversificarea am achizitionat o masa pentru toti.
Aceasta este aventura noastra in bucatarie, sper sa va incante si sa va fie de folos experientele noastre.

Cu drag,
Cecilia

Comentarii