Treceți la conținutul principal

Activitati invatare litere

Imi amintesc foarte clar ca activitatile urmatoare le-am grupat frumos cand pustiul deja stia o mare parte din litere. Pe cele mari de tipar le-a retinut prima data si le-a prins din zbor, foarte devreme.
Multe le-a retinut de la numerele de inmatirculare al masinilor de pe strada dar mai ales din parcare. Sa fi fost inainte de varsta de 2 ani cand nici nu stia sa vorbeasca ci doar spunea "îîî..îîîî" aratand cu degetul litera pe care dorea sa o auda.
Tot meritul ii apartine, eu doar ii spuneam ceea ce imi arata si imi era clar ca are o inclinatie pe partea de limbaj, drept dovada ca a-nceput sa vorbeasca destul de devreme.

Ce imi amintesc foarte clar si consider foarte util de stiut, a fost ca tocmai citisem despre importanta prezentarii copiilor a sunetelor literelor: a, b nu bî, c nu cî, s nu sî, etc. si evitarea pronuntarii literelor alfabetului: a, be, ce, de, ef... 
Urma sa ii fie mult mai usor in identificarea literelor in cuvinte, lucru pe care mi l-a demonstrat in timp, in activitatile propuse. Totul a mers de la sine, natural si in ritmul lui.

In prezent, dulapiorul acesta cu rafturi nu mai este in camera lui iar realizarea oraselului iarna il puteti vedea in articolul acesta.


Dupa cum spuneam, in momentul acestor fotografii (cred ca undeva intre 3 ani jumate si 4 ani), pustiul stia literele mari si o mare parte din literele mici asa ca pentru a nu fi plictisitor pentru el, i-am pregatit activitati pe grupuri de cate 4 litere. Incercand sa-i elimin confuziile intre literele asemanatoare p si q, sau b si d.

Aceasta este o activitate de identificare si sortare litere. Toate cardurile cu cele 4 litere diferite erau intr-un bol iar el trebuia sa le sorteze si sa le grupeze in pahare.



Cea mai importanta activitate a fost trasarea cu degetul aratator si cel mijlociu a literelor abrazive.

Pentru ca aceste carduri aveau o pictograma imprimata, eu am atasat pe tavita si figurina respectiva pentru un stimul senzorial mai mare si o asociere vizuala a obiectului cu sunetul primei litere.






O activitate dedicata identificarii primei litere din cuvant a fost asocierea si gruparea cardurilor cu imagini.
Pentru controlul erorii am lipit pe spatele fiecarui card cate o bulina colorata, evidentiind prin aceeasi culoare grupul de imagini care incep cu aceeasi litera. Spre exemplu, pentru litera "s" am folosit bulina albastra iar el intorcand toate cardurile cu imagini si pe cel cu litera "s" putea sa vada daca a asociat corect.




Tin minte ca una dintre cele mai apreciate activitati si cu cel mai mare succes, a fost jocul sunetelor.

In mod normal se pun mai putine obiecte in cutie. Dar, pentru ca el imi tot cerea altele, ajunsesem sa avem cate 5 sau 6 obiecte pentru fiecare litera in aceeasi cutie.
Cutia de la un puzzle a fost perfecta pentru acest joc in care eu ii grupasem cate 4 litere. In fiecare compartiment, pe langa obiecte am pus si cate o litera din lemn pentru a le grupa usor pe masa de lucru.
La final pentru o usoara organizare putea sa le grupeze in functie de litera autoadeziva pe care o lipisem pe fundul fiecarui compartiment.




Noi am folosit si doua bete pentru despartirea cuvintelor in silabe. In timp ce pronuntam pe silabe lovea ritmic betele in functie de numarul acestora. Se poate face si cu batutul din palme pentru cuvinte aleatorii, asa faceam in masina cand veneam de la munte si nu aveam obiecte la indemana.




La final am sa va arat si o propunere de activitate care pentru el nu a fost atractiva. Pur si simplu nu a dorit sa se atinga de tava respectiva.
Si uite asa ma intreb cum pot afirma unii oameni ca obligi un copil sa invete ceva daca el nu doreste si pentru care in capsorul lui nu prezinta interes?
Sincer, eu nu am reusit niciodata sa il fac sa execute ceva ce nu si-ar fi dorit. Pentru ca nu am fost atenta, au fost destule activitati pe care nu le-am propus corespunzator ariei lui de interes dar am invatat si inca invat sa il observ si sa-i ofer un mediu pregatit.

Activitatea cu pricina si care se poate observa in dulapul din prima imagine, era pentru dezvoltarea motricitatii fine, trebuia sa modeleze cu plastilina pe un sablon cu forma literelor prezentate.


Sper sa va inspire aceste activitati si sunt curioasa care este sau a fost la voi activitatea/jocul cu cel mai mare lipici la pici in invatarea literelor?


Comentarii

  1. Buna! Sunt foarte interesante activitatile voastre!
    Mai stii de unde aveti cartonasele? Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna.
    Multumim frumos!
    Este setul de invatare a literelor, de la editura gama. Stiu ca aveau si pentru litere de mana.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu